dinsdag 22 april 2008

Dag 10 Chefchaouen en Tanger

Dag 10

Chefchaouen komt van het Berberwoord ‘hoorns’. Dit is de bijnaam van de bergen er om heen. De stad ligt even van de hoofdweg door de Rif 64 km ten zuiden van Tetouan en 121 km ten zuidoosten van Tanger.

De wandel
Na een koude nacht hebben we ontbeten. We zouden om 9.00 beginnen met een rondwandeling. Ondertussen kennen wij Ada een beetje en werd dat natuurlijk later. Om 9.30 begonnen we aan de tocht. Onderweg een sanitairestop voor een bepaald persoon. We liepen omhoog naar de bron die vroeger belangrijk voor het dorp was. Nog steeds wassen de vrouwen van het dorp hun kleding bij deze bron in speciaal daarvoor gemaakte wasplaats. Die zijn zo gemaakt dat het heldere water dat van de berg af komt af wordt getapt, naar de wasplaats die zo gemaakt is dat de vrouwen daar de kleren kunnen wassen zoals onze oma’s dat vroeger ook deden, met zo’n ribbelding. Helaas konden we dit niet zien omdat ze dit vaak later op de dag doen.
De bron is bovenaan het dorp en we zijn van daar door het dorp naar beneden gelopen naar de souk (markt). Ook waren er in de souk allemaal vrouwtjes van het platteland die daar hun groenten kwamen verkopen. Op maandag is het namelijk markt in Chefchaouen. Nog iets leuks om te benoemen. Als een straat helemaal blauw is geschilderd loopt deze dood (zie foto).

Mocht je ooit naar Chefchaouen komen, dan krijg je deze ook vast te horen: “I know there are coffeeshops in Amsterdam, but you have to try Chefchaouenquality!”

Aan het eind van de ochtend vertrokken we naar Tanger. Dit was een tocht van zo’n 3 uur door de bergen. We hebben geluncht bij een restaurantje waar je van allerlei kleine hapjes kon pakken. Een lopend buffet wat iedereen goed beviel. Mohammed was hier blij mee, omdat hij het moeilijk vond om 24 mensen iets te kiezen zodat ze het allemaal naar hun zin hadden.

Tanger
We waren al voorbereid op het hotel. Het is inderdaad erg mooi. Het beste wat we tot nu toe hebben gehad. Al zijn ze niet echt voorbereid op een kamer voor 3 personen. Het is eigenlijk een 5 sterren hotel, maar ze staan geregistreerd als een 4 sterren hotel omdat ze dan minder belasting te hoeven betalen.

Tanger ligt op de rechteroever van de Straat van Gibraltar en is maar 14 kilometer verwijderd van Europa / Spanje. De haven van Tanger ligt op een van de drukste maritieme kruispunten ter wereld en de grootste passagiershaven in Marokko. Het is er gemiddeld tussen de 15 en 25 graden. Nu is het zo’n 23 graden. Het lange strand en de hotels aan de boulevard maken het tot een toeristische trekpleister.

De medinatocht
Mohammed had een gids geregeld. Wij hadden het tempo er redelijk in en de gids maakte dit subtiel duidelijk. “Nu lopen jullie 100 km, zo meteen als we in de medina zijn dan lopen we 60km”. De gids waren we soms kwijt, dan liep hij ergens achteraan. Hier zijn ze duidelijk meer aan toeristen gewend. De medina was wel oke, maar daar hebben we er ondertussen ook wel al veel van gezien. Wel hadden we een mooi uitzicht op Spanje. Omdat het niet helemaal helder was konden we Gibraltar niet zo heel goed zien.
Na de wandeling is iedereen wat voor zichzelf gaan doen. Zo zijn Tim en Theo het ijskoude zwembad ingedoken, hebben er een aantal een strandwandeling gemaakt en zat Gerard natuurlijk achter zijn laptopje. Zijn gezicht straalt als hij weet dat er een wifi-netwerk is.

Zo eten bij een visrestaurant aan de overkant van het hotel. Morgen staat de haman op het programma en dan zit het er al weer op. Er nog even van genieten dus.

Groeten vanuit een zomers Tanger,

Tim & Sjoerd

Unknown zei

hoi allemaal,
zo'n ribbelding heet een wasbord, maar ja is toch ver voor jullie tijd. leuk al die portretfoto's
enne.. geniet van de haman je komt er herboren uit en dus fris en fruitig voor de terugreis.